16/11/2008 VTT Romsee

Modderhappen

Modder in je mond bij elke slok uit de bidon. De kunst om nuttige koolhydraten en mineralen tussen de modder uit te zuigen en de modder weer uit te spugen. Een bril waar je binnen vijf minuten nauwelijks nog doorheen kunt kijken. Weigerende derailleurs. Versleten remplaatsjes. Bandenverwisselen met "drapvingers". Ik was de smaak van modder bijna vergeten. Heerlijk! Zolang het maar niet elke week is!

Alweer regent het als ik ’s ochtends in bed lig. Bij het ontbijt nog even mijn Hyve checken. Haha,. krabbel van Jean. Hij gaat ook naar Romsee. Ik ben benieuwd of we elkaar treffen daar!

We komen ze ongeveer gelijk aanrijden in Romsee. Jean, Dion, Danny en Frank zijn er. We vertrekken met zijn vijven. Onderweg tijd om wat bij te kletsen. Dion praat me bij over de Trans Maurienne. Die staat op mijn lijstje voor 2009. Hij heeft hem al twee keer gereden; gruwelijk steile hellingen. 20×34 monteren!

Heel voorspelbaar met dit weer, het is een heftige modderbende vandaag. Regelmatig is het glibberen op de fiets. Niet mijn sterkste kant. Maar wel leuk. Ik hoor het Dion nog zeggen: hier liggen veel doorns! Al binnen een kilometer of 10 de eerste lekke band. Frank is aan de beurt. Langs de route regelmatig mensen met lekke banden.

Het mooiste deel van de route ligt op het middelste deel. Eerst een lange single trail langs de hellingen van de Vesdre en de zijbeken. Dan een lange gelijkmatige klim met dikke keien. De paden kon ik wel van allerlei toertochten en wedstrijden hier in de regio, maar toch weer erg leuk om erop te rijden!

In het tweede deel merk ik dat ik toch nog wat conditieachterstand heb. In de Cote de Drolenval laat ik de mannen even gaan. Haha,..ze wachten boven op me! Uiteindelijk in de laatste 10 kilometer weigert mijn derailleur. Ik moet de laatste 10 kilometer op een soort single speed,…Op een licht verzet. Dat wel! Maar niet ideaal om die mannen bij te houden! Al snel de volgende lekke band in de groep. Ik besluit nu maar door te fietsen vanwege mijn defecte derailleur. Twee kilometer voor het einde heb ik een lekke band. Een doorn van anderhalve centimeter! Terwijl ik mijn band verwissel komen Jean, Dion, Frank en Danny weer langs. Frank lopend,..hij heeft ook weer een lekke band en geen zin meer om hem te verwisselen zo kort voor het eindpunt. Wat een "Grande Finale".

De modder was vandaag heerlijk en gezellig!

Ronald

Img_5602_2

2 Reacties op “16/11/2008 VTT Romsee

  1. RONALD… dat moet er ff in of beter Ronaldo de Pratscho men 😉

    was een heerlijk ritje..maar ik heb nu nog branderige oren :S
    dit soort ritten moet je idd niet elke week doen haha

    Maar het was leuk…
    ciao ciao JB

Plaats een reactie